Eenmanszaak

 

Eenmanszaak

Je hebt je ondernemingsplan klaarliggen en je bent toe aan de volgende stap. Je wilt je gaan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Voordat je dit gaat doen, moet je goed nadenken over de bedrijfsvorm waarin jij je onderneming wilt gaan runnen. Het meest voor de hand liggende is dat je begint met een eenmanszaak. Dit is een simpele ondernemingsvorm. Inschrijven is gemakkelijk en daarna kun je meteen aan de slag.

Een eenmanszaak: juridisch

Bij een eenmanszaak is er maar één eigenaar. Als eigenaar ben je volledig financieel verantwoordelijk voor het bedrijf. Dit geldt niet alleen voor je ondernemingskapitaal, maar ook voor je privévermogen. Tussen beide vermogens wordt geen onderscheid gemaakt. Bij een grote financiële tegenslag kan er beslag gelegd worden op je privé-eigendommen. En bij een faillissement ga je als eigenaar ook privé failliet. Wil je dit niet? Dan kun je beter een BV oprichten, maar aan deze bedrijfsvorm zijn meer eisen aan verbonden.

Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, betekent het als eenmanszaak niet dat je geen personeel in dienst mag nemen. In tegendeel. Het gaat er juist om dat er maar één eigenaar is, en die mag zoveel personeelsleden in dienst nemen als hij wil. Vergeet in dat geval ook niet het juiste kantoormeubilair aan te schaffen.

Een eenmanszaak: fiscaal

Ook als ondernemer moet je belasting betalen. Deze wordt berekend over de behaalde winst van je bedrijf. De aftrekposten mag je van je winst afhalen, waarna het belastbare inkomen overblijft. Daarover wordt je inkomstenbelasting geheven. Als ondernemer kun je aanspraak maken op een aantal aftrekposten. Gezamenlijk worden deze “ondernemersaftrek” genoemd. Een voorbeeld daarvan is de zelfstandigenaftrek. Dit is in 2014 een bedrag van 7280 euro. Als beginnend ondernemer mag je ook gebruik maken van de startersaftrek. De eerste drie jaar wordt je zelfstandigenaftrek verhoogd met 2123 euro.
Behalve inkomstenbelasting moet je ook omzetbelasting betalen. Voor de meeste geleverde goederen en diensten moet je belasting afdragen. Dit moet je allereerst bij je klant in rekening brengen en vervolgens terugbetalen aan de belastingdienst. Als je btw kosten maakt voor je bedrijf, bijvoorbeeld bij de aanschaf van een auto of pc, kun je de betaalde btw aftrekken van de binnengekomen btw.

Voor de belastingdienst ben je ondernemer als je minimaal 1225 uren per jaar in je onderneming stopt en minimaal drie verschillende klanten hebt. Gaat dit niet voor jou op? Dan gelden de belastingvoordelen helaas niet.